Båtpraten Tilbake til viksund.no
september 07, 2010, 04:44:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Velkommen til nye Båtpraten!

Følg bygningen av nye Viksund 320 live i "Aktuelt fra Viksund" tråden!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motor 270 st.cruz  (Lest 377 ganger)
Ørjan
Kadett
**

Vis profil
« på: april 24, 2010, 09:15:31 pm »

Hei.

Lurer på om det er noen anbefalinger angående motor til 270 st.cruz u/kjøl. Det er montert en Yanmar på 165 hk med mekanisk gear og fast aksling, lurer på å skifte til en større motor, gjerne 220-250HK, og hydraulisk gear. Har sjekket litt rundt, og det ser ganske begrenset ut pga plassen som er til rådighet. Tenkte på en 222Hk Yanmar, men får vel problemer med gear, ser ut som motoren da må heves ca. 8-10 cm..som igjen betyr at dørken inne må heves? Eller er det noen som har andre gode forslag? Ønsker å få en marsjfart på 20+ med lastet båt, eller ihvertfall slik at den går i plan uten å tyne motoren Blunker.

MVH
Ørjan
Loggført
Henrik
Henrik "The Walking carpet"
Kaptein

D-Yacht

Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 24, 2010, 11:52:50 pm »

Det fins V-gir. Det vil si at motoren står pekt forover, mens akslingen kommer opp under motoren. se bilde. det er det eneste jeg kommer på i farten. Blunker

i denne forumet har de snakket litt om V-gir:
http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=67029&mode=linear

For V-gir, så er nok KGK Norge de beste på område.
http://www.kgknorge.no/ZF_produkter/Marine/Pleasure/ZF_marine_gir/

* 12405d1176134126-what-surface-drive-v-drive-vd.jpg (221.95 KB, 991x715 - vist 19 ganger.)

* 78210290.dBCJyZeH.jpg (146.3 KB, 800x533 - vist 14 ganger.)
Loggført

Student ved Høgskolen i Ålesund (HIALS), og linjen er skipsdesign!
Ørjan
Kadett
**

Vis profil
« Svar #2 på: april 25, 2010, 01:54:19 pm »

Hei

Jeg er klar over det, problemet er at jeg uansett må heve motoren for å få akslingen under den og da kanskje enda mer enn å bruke et normalt gear. Kan vel kanskje benytte ett gear med større stigning, da kan jeg vel senke motoren litt i front?
Hadde vært til stor hjelp å visst hvordan den ble levert fra fabrikk med større motor og hydraulisk gear, regner med den er levert med mange forskjellige installasjoner?

MVH
Ørjan
Loggført
Henrik
Henrik "The Walking carpet"
Kaptein

D-Yacht

Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 26, 2010, 05:06:10 pm »

Jeg har ikke akurat så store peillingen på 270. Men det er nok best å kontakte Viksund direkte evt. service avd. demmes som de har startet.
Loggført

Student ved Høgskolen i Ålesund (HIALS), og linjen er skipsdesign!
Ørjan
Kadett
**

Vis profil
« Svar #4 på: mai 30, 2010, 03:40:23 pm »

Ok, takk skal du ha..
Loggført
martin
Administrator
Kaptein

Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 23, 2010, 12:25:29 pm »

Her er man avhengig av å ta mål. Jeg har selv satt en ny 220hk Cummins i min Viksund 800 Futura, som har tilnærmelsesvis likt maskinrom som 270. Motoren min gikk akkurat under dekksluken på høyden, så det er helt på grensen, men den var en god del mindre i volum i forhold til den gamle 180 SabbForden, eller Volvo 42en som jeg har hatt i.

Jeg har også strak aksling, men har måtte justere motorfundamentet noe for å få riktig vinkel, så det skal være en grei sak dersom man er nøye på målingen:)
Loggført

Har du en St Cruz båt?

Ta en titt på www.stcruz.no for info om medlemsklubber!

For medlemsspm avdeling vest: Bjoern Ydse, bjoydse@online.no
For medlemsspm avdeling øst: Tore Ødegaard, 2rehubro@online.no

vh,

Martin Viksund
Viksund Yachts
Ørjan
Kadett
**

Vis profil
« Svar #6 på: juli 06, 2010, 04:25:34 pm »

oki, takker Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!