Båtpraten Tilbake til viksund.no
september 10, 2010, 09:37:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter: Velkommen til nye Båtpraten!

Følg bygningen av nye Viksund 320 live i "Aktuelt fra Viksund" tråden!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: med far på båttur  (Lest 1127 ganger)
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« på: oktober 31, 2009, 10:44:35 pm »

jeg kan ikke danse
Da vi hadde kommet til Bergen så var jeg veldig glad og stolt. Vi måtte vere på Sola Hotel lørdag den 11 .kl 4 for da begynte bursdagen til mor. Jeg og fruen hadde blitt enige om at hvis det var for dårligt vær, så skulle vi kjøre til Sola med bil og drite i Lofotturen med båt.
Havnesjefen har kjøpt ein båt på Karmøy , han sa det er 27t i 10 knop i fra Karmøy til Langesund. Vi kunne ikke komme forseint til mor sin bursdag, etter det så var det opp til oss og været. Far er ikke A- menneske så vi gjekk ikke fra Bergen før solgangbrisen har vakna , dette er det normale; far har frokost og mor har lunsj.
Solgangsbrisen og dønninger er ikke noe problem så lenge det er innaskjærs. Da vi gjekk fra Bergen var det strålande sol. Vi gjekk på innsiden av Askvoll og morra kaffen blei servert på loftet. Av erfaring så vet jeg at det ikke er så mange fine dager på vestlandet, men nå var det rett før jeg meldte flytting. Vi hadde planer om og ta kveld i Askvoll ca 1t syd for Florø. Det var så fint vær at det blei ein dag oppe og i 6,5 knop. Ein halv time før vi skulle krysse Sognefjoren dukket helt plutselig opp den steinstatuen av kong Olav som dei ikke ville ha i Oslo.Plassen heiter Skjerjehamn og har ein fin marina som jeg var innom på vei ned.
Da vi kom til Askvoll var det ikke plass. Båtforeningen , handelstanden , iddretslaget og skolekorpset hadde marknad. Vi har ein kamerat som har familie på Atløy, han sente ein melding akkurat da vi skulle gå. Fruen er som oftast den som tenker raskast, så ho ringte tilbake. Kameraten vår forklarte hvor det var havner på Atløy, så ein time seinere hadde vi lagt til på Høyvikbygda brygge. Jeg vakna veldigt tidligt så kl. 6 hadde jeg lufta Tom og var på vei ut moloen. Erik på Kemato sa når motoren har 70 grader så kan vi gi gass. På 70 grader så er trakteren ferdig og far har fått i sei to-tre krus med kaffi. Så tidligt er det som oftast flatt hav seier rekefiskeren  og det stemmer det. Ca kl 9 kom fruen i pysjen , ho er A menneske ,men det går ei stund før ho er ferdig på badet, sånn er det bare. Nå er farten ca 19 knop og vi har passert Florø for ein stund siden.
Når eit b-menneske er oppe for å skru på sola så er ikke det med eit smil om munnen. Det var snart slutt på kaffien og da fruen spurte om ho skulle overta rattet, så ar jeg ikke sein om å takke ja. Etter 5 min. så hadde ho orientert seg og hadde full kontroll. Jeg låg framme og sov i 19 knop over Stadt-havet, forsatt flatt hav. Rekefiskeren seier at Stadt er midt mellom Mandal og Lofoten. Det var vel omtrent nå det begynte å regne på Østlandet, vi var glade for kvar dag som vi hadde fint vær. Vi gjekk direkte til Ålesund og kom der ca kl 3.

fortsettelse kommer
jan martin
Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #1 på: november 06, 2009, 09:58:42 pm »

fredags kveld er mye kjekkere i båt
På kartet så viste det ikke at det var umulig å komme gjennom kanalen i Ålesund, men det er ikke langt å gå rundt. Fordelen med å ta feil er at da får ein sjå enda meir. Rett bak to store fiskebåter så er det diesel fylling, dette hadde vi ikke vist hvis vi hadde gått rette veien. Det låg ein Azimt og fylte tankene - prisen var 6,18 med MVA , her på vannet er det 9,40. Ålesund er ein nydelig by og vi hadde selfølgelig fint vær. Å ligge inne i havna må bare oppleves, det er heilt utrulig og så idyllisk. Fruen fant ut at ho måtte forbrenne noen kalorier,417 trappetrinn opp så er det ein resurant med fin utsikt. Jeg har ikke behov for å telle trappetrinn, så jeg og Tom gjekk og såg på redningskøyta. Fordelen med å ligge på utsiden av en annen båt er at ein blir bedre kjent med nabo båten. Vi hadde på innsiden ein Sun og på utsiden ein Baviara, koselige folk i begge båtene. Han på innsiden hadde skjekka værmeldinga over Hustadvika, vinden skulle ikke legge seg før på søndag utpå dagen. Ligge værfast i Ålesund er heilt topp. Vi fant ein dyrebutikk så Tom kunne få meir tørrfor, og nye bæsjeposer. Tidligt på søndag før kl. 11 gjekk vi og dei med Sunen nordover, dei med Baviaren skulle til Sykkylven. Kapteinen på Sunen hadde kart over Hustadvika og han hadde tegnet opp indra leia.
Bud er siste stopp før Hustadvika. Vi hadde god tid opp til Bud så det blei ein dag i 6 knop. Bud er ein liten plass, og rett opp for havna er det gamle tyskerbunkerser. Det er velstelt og sefølgelig god utsikt utover have tog alle skjæra. Når vi hadde strekt på beina og spist litt, så fyrte vi opp og gjekk. Vi hadde tenkt og følge den indre leia ,men dette ga vi opp fordi det var så uoversiktlig,så vi la båten ut i sjøen og 19 knop.
Sjøen var såpass grov at det blei transport etappe, da er det ikke så farlig at det ikke er så koselig. Å gå i åpen sjø er ikke noe kos, det er ingenting å sjå på. Sjøen var så pass stor at vi gjekk inn etter Kristiansund og gjekk innaskjers etter det. Det gjekk forsatt i 19 knop. Vi skulle til Hitra, fruen hadde funnet ein fin plass. Men fra Bud til Hitra var lengre enn vi trodde. Da vi kom ut i Trondheimsfjorden begynte det å regne og etter hver så ble det bekmørkt. For ein amatør er ikke dette noe stas, og nå når vi trenger ein marina så er dei langt vekke. Det var vindstilt og flatt hav så det var bare sikten som det var problem med. Ukjent farvann i mørket er ikke til å spøke med.

snakkes
jan martin   
Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #2 på: november 13, 2009, 11:02:05 pm »

vi har veranda
Har fått med meg at det er ein i fra Holland som driver med reklame for boligblokk. Og jeg som trudde Viksund forsatt dreiv med båt. Ekstra utstyr på balkongen er vel og bra det, men her har vi felles regn og felles ferie og nå sner det. Jeg er ikke så god i språk, så det blir for vanskelig å forklare at det er for kaldt i dette landet til å holde på ute uten grill og eit eller annet med alkohol. Neste gang jeg er i Holland så er det forhåpentlig båttur på kanalene, ikke for å sjå på blokk leilighet. Det er enkelte litt større båter som har begynt med balkong, kanskje vår venn fra Holland kan ta bilde av disse balkongene. Det kunne blitt interresant , jeg tenker da på forskjellige balkongkasser.
Så var det turen til Lofoten - ein tur fritt for balkonger. Da vi skulle legge til på Hitra så var det så mørkt at vi ikke vurderte å gå inn, på plotteren så viste det bare grunne. Vi snudde, gjekk tilbake til ein dobbe som var fortøya til ein aluminumspram. Jeg ned i sjøen og dro opp dobbe for å binde tauet. Det var forsatt regn og mørkt - dette var ikke no kos. Klokka var ca 1 om natta. Tom måtte på do, så da var det bare å ro i land med gummijolla. Klokka 3 vakna jeg av at båten og aluminiumsjolla dunka borti hverandre, det hadde begynt å lysne så jeg begynte å gå. Fruen kom og tok over ca kl.9 , da hadde det slutta å regne og vi hadde flatt hav, jeg sovna. På Helgelandskysten er det enormt med staker, da var vi to og det var godt at vi hadde fint ver, jeg har aldri sett så mange staker. Dette gjekk også bra, jeg gjekk og la meg igjen. Jeg vakna før vi kom til Rørvik. Før Rørvik så må vi over Follafjorden og her kan det ruske, men vi hadde flatt hav. Da vi kom fram var kl. ca 12 så vi skulle fylle vann og spise frokost, vi hadde tenkt å overnatte her. Det var fullt i  havna så den plassen vi fant var til ein lokal fisker. Vi rakk å spise og fylle vann før fiskeren skulle ta kveld, så da gjekk vi bare videre. Det var nydelig vær så da blir det 6 knop på loftet. Litt lengre oppe så begynte det å blåse litt så vi gjekk ned og økte farten. Når vi kom til Brønnøysund blåste det nok for meg, vi klarte å lure båten inn bak restauranten og låg på utsiden av ein som jeg trur var ein Sun. Her låg herr og fru Koster. Dei har eit mannskap på 5 og båten er registrert i Rotterdam ( kanskje dei kjenner balkong fotografen ). Fruen fant fram på internett att her og fru Koster går opp og ned kysten hvert år, og vinteren tilbringer dei i Monaco, vi ble ikke invitert ombord. Denne vinteren så ligger båten deres i Mandal. Dagen etter så blåste det, men det skulle legge seg til kvelden. Det ville ikke gi seg, men det er ikke så langt ut til Ylvingen. Ylvingen er ei av 6000 øyer i Vega kommune, det er fruen som vet dette og.
Nå er vi snart framme
snakkes
Jan Martin     
Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #3 på: november 22, 2009, 02:17:32 pm »

i regnvær er det også greit heime
Hvis det blir mindre liv her på båtforumet, så kan jeg like godt sitte i matboden. Kameraten fra holland har vist gitt opp, eller er det for kaldt for balkongkassene.
På Ylvingen er det Himmelblå, vi fortøya i flytebrygga til Roy. Flytebrygga er reservert for NRK, men vi skulle bare kikke litt og så gå videre. Det var heller ikke innspiling da vi var der.
Vi måtte jo ha bilder ,det er kjekt for ein søring å vise at han har vært på utsiden av restauranten på Himmelblå. Da vi holdt på å ta bilder kom det ein bil og ut av bilen kom det ei dame. Det er ho som eig den blå Ford traktoren som er med i serien. Ho hadde kontroll på det meste på Ylvingen og tv serien. NRK skulle ikke komme før kl 13 dagen etter, så vi kunne bare ligge på brygga til Roy til dagen etter. Vi hadde omvisning runt på øya og til slutt så parkerte ho bilen på utsiden av kirka. Kirka er aldri låst, den er ikke så stor, men den var aldri full heller. Den fine båten som heng i taket henger der også til vanlig, den har sin egen historie som jeg ikke husker.  Presten er dansk og det er gudstjeneste den første søndagen i hver mnd. Hvis det har vært festligheter lørdagen før så kan det hende at presten har gudstjenste om kvelden i stedet for kl.11. Vi var tilbake i båten ca 2330. Det er forsatt så lyst at blitz er unødvendig .Jeg vakna kl. 0530, da var det lavvann og jeg var sikker på at roret var nedi , men nei det var nok ein 1/2 m. igjen til bunn. Jeg sette på kaffien og gjekk ut med Tom. Da han var ferdig på do så snudde vi og gjekk tilbake. Jeg ordna med trakteren, starta motoren og gjikk nordover.
Etter ca ein time så dukka dei sju søstre opp, dei har ikke familielikhet, men det går ikke an og ta feil av dei. Fruen kom etter hvert og over tok. Jeg blir så trøtt av morgenkaffe. Ca ein time før Bodø, på ei øy så stoppa vi for å bunkre diesel. Her var det dyrt 9,50, så vi fylte bare100 l. Og så kjøpte vi reker og koste oss i sola. Har som prinsipp at det skal alltid vere 100 l. igjen på tanken, dette er eit av HMS- tiltaka til far. Vi gikk deretter opp til Bodø. Før moloen er det verksted, kanskje de selger båter også. Her er det diesel. Her kosta dieselen 8,25. Her trefte vi ein kar fra Røst, han sa at dieselen er enda billigere i Lofoten. Han kunne også fortelle at det er ca 50 nautiske til Stamsund. Vi var ikke inne i Bodø, men gikk forbi og opp på innsiden av Landegode. Landegode er ei øy som Knut Hamsund har skrevet om ( i følge fruen ).
Strålende sol og flatt hav. Her er det  omtrent som fisken kan hoppe rett i gryta. Det er ikke det å fiske som tar tid, det er det å rense som tar tid. Dette var nytt for oss og. Den siste timen inn mot Stamsund blåste det litt. Det snur litt fortere her oppe. Stamsund har ein resturant, eit skitrekk , svære fiskemottak ,hurtigrute anløp og butikk med ølsalg. Inne i havna er det lunt og vi låg fint fortøya på ei fin flytebrygge, det var og ein tysk seibåt der.
Dagen etter vaska jeg båten, det var første gangen siden vi reiste og den var godt nedsalta. Omtrent da jeg var ferdig så kom det ein Viksund Alfa, dei var i fra Tromsø. Han fortalte at eit år så hade dei gått til Oslo. Han hadde overvintra på Akerbrygge. I slutten av april så hadde han gått ned til Koster og gått litt rundt i Sverige før han hadde snudd vestover. Han hadde hatt som mål å komme til Stavanger før fellesferien.
Ein time senere vinka vi farvel og gikk mot Henningsvær, vi så aldri Lofottorsken.

snakkes
Jan Martin

Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #4 på: desember 05, 2009, 05:22:11 pm »

pc drit , det er tredje gangen jeg prøver
Da vi satt og spiste middag så ringte telefonen, jeg liker å ha mat ro. Hallo, det er Rune i fra Viksund, kan vi komme i dag og hvor er båten? Gps i bil er ikke lett å bruke i Telemark, men med mobiltelefon så går det greit. Etter to timer så pakerte dei ved siden av båten. Det er alltid kjekt med fagfolk, da er det aldri noe problem. Etter to timer så takka jeg for hjelpen og opplysningene som jeg hadde fått. Dette var heit topp.
Så, ifra Stamsund til Henningsvær er det ca to timer i seks knop. Hennigsvær må bare opplevast, det er utrolig flott der, og når båten er fortøyd på den finaste tomta i byn, så kan det ikke bli bedre. Det er lenge siden jeg har vært inne på øl utsalg, men det har dei i Henningsvær. Da er det bare til å nyte livet i båten. Til kvelds så bli det fiskesuppe.
Vi hadde nådd målet og nå skulle vi snu. Men først så var det oppsumering. Fruen er ganske flink med tabbeller og diagram. I fra Ulefoss til Lofoten så er det ca 900 nautiske. I fra Langesund er det 98 motor time. Vi hadde brukt totalt 16 dager og vært i 10 fylker. På plotteren sto det 68 grader nord, nå står den på 58 grader nord. Dieselforbruket var i gjennomsnitt 20,82 l/t og 6,80 kr/l med mva . Neste gang så vil vi bruke lengre tid, det er så mange fine plasser som vi skulle vært innom. Neste sommer så blir det øst over, det går noen år før vi reiser opp igjen. Dagen etter så gjekk vi syd øst inn Follafjorden. Lengre inne så deler fjorden seg i Nord- og Sørfolla. Vi gjikk inn i Nordfolla og da begynte det å regne. Heilt innerst heter det Mørsvika, og her er det ei flyte brygge. Vi skulle besøke svigerforeldrene til vår eldste datter, det var unskyldningen for å gå med båt til Lofoten. Da vi vakna neste dag så var roret og halve båten i bunn. Etter to timer så hadde det blitt så pass med flo at vi fløyt.Tror ikke jeg har vært så nær sammenbrud som da. Det var med nød og neppe at hjerte ikke stoppa.

Snakkes
Jan Martin

Loggført
martin
Administrator
Kaptein

Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 08, 2009, 09:44:41 pm »

Takk for flotte reisebrev, dette er hyggelig lesning når snøen laver ned utenfor:)
Loggført

Har du en St Cruz båt?

Ta en titt på www.stcruz.no for info om medlemsklubber!

For medlemsspm avdeling vest: Bjoern Ydse, bjoydse@online.no
For medlemsspm avdeling øst: Tore Ødegaard, 2rehubro@online.no

vh,

Martin Viksund
Viksund Yachts
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #6 på: desember 23, 2009, 07:56:09 pm »

nå har det kommet lys på juletreet
Det er ein del ting som fruen skal ordne i huset, det beste er å sitte helt rolig i ein stol til neste år. Hvis det er ein dag som det virker litt roligere så ikke tro at det stemmer, bare forsett å skrell poteter og ikke si noe. Jeg er glad at julen ikke varer til påske.
Båt tur .
Vi la båten på anker ute i fjorden , det er slik dei gjer det når det er stor forskjel på flo og fjære. Vi bandt ankertauet fast framme og laget en dødmann med ein stein, dette fungerte veldig bra. Gummijolla kom også til sin rett, jeg var glad at Tom ikke fikk diare. Vi har ikke påhengs på jolla.
Etter eit par dager var det tomt for varmt vann, og da hadde det vært godt med ein dusj. Da starter jeg motoren og kobler v v berederen rett i invørteren, etter 15 min er det så vidt varmt nok. Vi har ikke likestiling - vi praktiserer norsk sosialdemokrati. Da er det den som tjener mest som har alle fordelene, rettighetene og alle fortrinn så fruen gikk først i dusjen. Fruen er ikke byråkat og heller ikke politiker så det blei v v til meg og.
På mandag gikk vi til Bodø, og eldste datteren var også med. Jeg var nede og vaska opp og fruen og barna satt oppe. Etter 1,5 time kom tåka og den blei veldig tjukk. Så det blei 6 knop og radar. Kart plotteren og radaren var ikke innstilt, det hadde jeg tenkt å gjøre ein annen gang, men nå måtte vi. Jeg mener at så lenge at jeg må lese instruksjonsbok så går ikke verden framover. Under barnesenga i stikklugaren ligger alle insruksjonsbøkene. Jeg klarte å finne den boka som står på norsk, dette er ein bragd større enn å gå på Mount Everest. Fruen leste og ordna så nå er alt i orden. Vi kom til Bodø seinere enn planlagt, men vi hadde ikke noe uhell. Da vi paserte Landegode kunne vi ikke se øya, kun at den vises på plotteren. Vi så også andre båter på radaren, men ikke ute i tåka. Folk har forskjellige meninger, jeg synes at Bodø er ein stygg by og når dei holer på å bygge om småbåthavna blir det ikke bedre. Vi fant ein plass, uten trøsterene hadde jeg ikke kommet inn. På tirsdag morgen reiste fruen og minste datteren med fly heim. Far og Tom skulle gå med båt aleine. Tom er ikke noe til matros - han bare sover. Og mor hadde ikke meir ferie . Det starta veldigt bra , jeg fikk hjelp til å kome meg fra brygga og været var ikke så aller verst. Det skulle ikke blåse meir enn 5 s/m så alt låg til rette for ein fin dag. Utpå dagen så begynte det å blåse og jeg måtte søke til havn. Dette var liksom dåpen. Jeg fikk det til til slutt. Dagen etter var det fint vær og jeg satte kursen mot Brønnøysund.

god jul til alle fra oss her på ulefoss
Jan Martin   
Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #7 på: januar 08, 2010, 09:33:33 pm »

Det er kaldt her og.
Jul og nyttår var som vanligt , store mengder med god mat til alle døgnets tider.Det blei slik som det pleier å gå , jeg har gått opp ein størrelse i redningsvest. Hvis det skal det forsette slik så må vi ha større båt.
Det å søke nødhavn er ikke til å spøke med, det er da det hadde vært kjekt å hatt autopilot. Det hadde vært så mye enklere med kart hvis jeg slapp å styre. Jeg hadde nydeligt vær inn til Brønnøysund og nå var det god plass i havna. Etter middag og turen med Tom så la jeg over presenninga på flybridgen. Det var godt, for seinere kom det et enormt regnvær. Under regnværet kom det ein Viksund 34 og ein Skorgenes 42 , dei la seg på andre siden av flytebrygga. Det var så kraftig regnvær at jeg gikk ikke ut for å hjelpe til, men de klarte det fint uten meg. Seinere på kvelden var regnværet over og da var det tid for sosialt samvær. Har du båt eller hund, eller begge deler, så kommer du i kontakt med folk. Han med Viksunden hadde kone, to tenåringer og hund. Kameraten i Skorgenesen hadde kone og ei tenåringsdatter, men ikke hund. Med to Viksund og ein Skorgenes så er det vel lett å skjønne at vi hadde det trivelig. Men hundene ble ikke kamerater. Etter kveldsturen med Tom var det tannpuss og siden jeg var alene så blei det ikke noe nuss eller puss. Dagen etter var det shorts og kaffe på loftet, jeg hadde ein nydelig tur til Rørvik. Da jeg våknet i Rørvik dagen etter, hadde Viksunden og Skorgenes båtane kommet i løpet av natta. Vi blei liggende og vente på været, det skulle stilne kl.2, vinden skulle snu og så skulle det auke på kl. 3. Det kan ruske godt over Folla. Jeg fylte diesel og gikk omtrent 1.30 . Jeg hadde planer om å gå eit stykke, men vinden auka på fortere enn jeg hadde planglagt.

Snakkes
Jan Martin

Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #8 på: januar 24, 2010, 07:28:11 pm »

Det er bedre å banne i kjerka enn å sei at jeg er sykemeldt .
Nå har det vært kaldt, jeg som fyrer med ved har i hvert fall fått trim, hadde det ikke blitt mildere så kunne jeg snart brukt redningsvesten til Tom.
Jeg har kjørt (med bil ) ein del aleine, og hvis jeg kjørt feil så kunne jeg stoppe og spørre, lese kart eller ringe ein venn. Dette er ikke så lett med båt, så derfor må alt planlegges først. Dei fleste vet dette og tenker at det er ein selvfølge, jeg og, men prøv en tur alene så skal du se. Det å ha fruen som kartleser, styrmann, fendrer, taufinner og ho får også skylda for alt som går feil, det er velidg greit.
Når du er aleine så er det ingen å kjefte på, Tom nytter det ikke med. Så når vinden auker og dette ikke er planlagt er det forsatt ikke noe kos. Men så plutselig dukka det opp ei fin havn. Dette var rett vest av Namsos. Ut i enden på flytebrygga lå det en fin seilbåt, i båten var det eit koselig par. Så jeg fikk hjelp til å fortøya. Jeg hadde vært på butikken i Rørvik, så dagens var pizza. Jeg satt den i ovnen og gikk ein tur med Tom. Jeg er ikke så flink med gassovn, så da jeg kom tilbake til båten var pizzaen akkurat ferdig, flaks. Jeg var dypt konsentrert med oppvasken og hadde ikke merka at Viksunden og Skorgenesen hadde kommet, men heldigvis våkna jeg før det var for seint. Vi flytta seibåten litt, og da var det plass til to til. Senere på kvelden blei det servert forskjellige akevitter i Viksund båten, Tom hadde sovende vakt. Dagen etter da jeg våkna hadde seilbåten gått. Siden vi skulle samme vegen vi andre tre gikk vi i lag. Dette syntes jeg var veldigt greit, vi hadde fint vær og vi satt på loftet å styrte. Mesteparten av turen gjekk innaskjærs. Vi stoppa på ein plass som jeg ikke hadde funnet alene, dette var rett vest for Steinkjer. 

snakkes
Jan Martin

Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #9 på: januar 26, 2010, 10:52:36 pm »

Jeg har fortsatt ikke tatt vaksine
Det er enkelt å huske navn på plasser og navn på personer hvis hukommelsen hadde virka. Skal bare gå en tur med Tom så skal jeg skrive det ned, det er bare at da er det for seint. Vi lå med båtene på en nydelig plass og jeg husker ikke hva det het der. Det var meningen at vi skulle ligge ”long side” på flytebrygga, men det var så fullt at vi rygga inn og fortøya i hverandre. Det ble litt tilfeldig, men vi låg 4 Viksunder etter hverandre. En 32, to34 og en 35 alle St Cruz. Den største forskjellen på båtene var dialekten på rederne. Jeg har merket det før, det er ikke så enkelt å diskutere båtteknikk med andre Cruzere - alle er stort sett veldig godt fornød med båten.
Ytterst på flytebrygga lå det to Nordlands båter, i den største hadde de satt inn en Volvo motor i. Han som var mest snakkesalig sa at de måtte ha det slik at ”gamle kallane” ikke blei utslitt. Båten var for stor til å ro over lengre strekk, det ble for tungt. Motoren var fint bygd inn så det var ikke skjemmende. På søndag skulle de gå til kirken for å hente presten etter gudstjenesten. Presten skulle ha gudstjeneste i party teltet i havna. Det var ganske stilig når presten kom i Nordlands båten. Klokka to skulle vinden stilne, så da tok jeg farvel og vi gikk hver for oss. Jeg gikk feil, jeg hadde misforstått og trudde at jeg kom under ei bru. Med nesten to meter forskjell på flo og fjære er det bare flaks at jeg kun knuste topp lanternen.
Trøndelag er fortsatt kjedelig og det er langt til Bud. Var framme ca 11 om kvelden. Jeg hadde lite med mat så jeg gikk for å finne en restaurant. Det er ikke så vanskelig, men å finne en som er oppe er verre. Ja-ja, egg og bacon kan også fungere som middag.
Dagen etter ble det en rolig dag til Ålesund. Det var fullt inne i havna så jeg fortøyde borte ved hurtigbåtene. Det er greit å ligge her og, men det er ikke så sjarmerende. Bunkra opp med mat og dagen etter var det diesel til 6,18 med MVA.
Jeg tok den korteste vegen til Stadt, havet var omtrent heilt flatt. En halvtime før Stadt var det slutt på rolig sjø. Tom blei redd, og da jeg kom til Måløy gadd jeg ikke mer. I Måløy var det flere ungdommer som hadde satsa på fiske, med egne båter. Jeg synes det er kjekt å se at det er noen som satser og vil jobbe.
Her fikk jeg tak i ny lanterne, det er greit å ha slikt i orden. Til lengre syd jeg kommer jo fortere blir det mørkt om kveldene. Er ikke så tidlig oppe om morran så det vet jeg ikke så mye om.

Snakkes
Jan Martin
Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #10 på: februar 02, 2010, 09:15:25 pm »

Det er kanskje et nederlag, men nå er det så kaldt at jeg er glad jeg bor i et hus og ikke i båt. Etter de vanlige gjøremåla var vi på veg sørover, alt gikk bra til vi passerte Florø.  Da økte vinden på, jeg gikk på innsiden av Svanøy, og da var det ikke så verst. Etter på skjønte jeg hvorfor det blir kalt for lille Stadt,  men da jeg gikk inn Granesundet var jeg i le og kunne forsette å drikke kaffe.  Båthavna på Askvoll er veldig fin. Utpå kvelden begynte det å regne, men da var det leggetid allikevel. Det var fint vær dagen etter, med kikkert og mobil fant jeg huset som mor til Sture er vokst opp i på Atløy.
Jeg så ikke ubåt i Sognefjorden, men det kan hende at ubåten så meg. Jeg hadde bestemt meg for å gå til Skjerjehamn, det er her den steinstatuen av kong Olav står, den som de ikke ville ha i Oslo. Her er det fint og det meste er bevart i gammel stil.  På andre siden av flytebrygga lå det en seilbåt, det var et par med en hund.  Tom ville leike, men de fant ikke tonen.  Paret i seilbåten var koselig, mannen i båten var freelance journalist og skreiv en del i Båtmagasinet, så vi hadde mye å diskutere. Dette var en torsdag og utpå kvelden ringte Roar ”onkel - hvor er du ”? Jeg svarte at jeg var ca en time syd for Sognefjorden.  Kan du komme til Finnøy i helga for det skal være tomatfestival. Nå hadde jeg ikke avstanden i hodet, så jeg sa at det var for langt.  Roar svarte: hvis du kjører bånn gass då.  Jeg trodde ikke det kom til å gå, men jeg sa skulle sjekke det opp og ringe til bake - nå var det på tide med en øl.
Yr .no viste at været skulle bli greit, så da var det fram med kart og passer. 120 nautiske. Det var ikke dette jeg hadde tenkt, med hva gjør man ikke for å se på nye minilastere og traktorer. Paret i seilbåten var klar til å gå før meg, og da Tom hadde vært på toalettet gikk vi og.
Sju timer i nitten knop så var vi framme. Roar har en på ti fot med styrekonsoll, han kom i møte så vi skulle kappkjøre. Det gikk ikke så bra. Renate har femten HK( Renate er eksen til Roar ), og jeg kjørte også ifra han, men jeg lagde bølger så han kunne hoppe i. Det var ikke like bra som vestamaranen, men jeg kjørte i åttetall, og det gjør ikke vestamaranen Gliser Så på lørdag var far på traktorutstiling og åt ferske kjempegode tomater.
På søndag hadde jeg og svogeren min en fin tur til Stjernarøyene og rundt Finnøy. Om kvelden ringte fruen, det skulle bli dårlig vær de neste dagene, så jeg måtte gå om kvelden eller tidlig neste morgen. For et B menneske er ikke tidlig morgen noe alternativ. Det var ikke noe kos over Jæren, og jeg kom til Farsund klokka fire på morgenen. Da Tom hadde vært i land og jeg hadde roa meg så pass at vi kunne legge oss var klokka fem. I ettertid viste det seg at det var godt vi gikk, for det gikk tre uker før det blei vindstille igjen.
Vi var ikke så tidlig oppe, men da jeg gikk i butikken hadde de fått fersk makrell, så det ble tidlig middag. Det kom to Scan Baltic som kjørte i lag, han eine var i slekt med vår tidligere nabo, så verden er ikke så stor.
Når du er på åpne havet alene og det er bekmørkt og sjøsprøyt er båten liten.
Makrellen ble god og det ble tidlig kveld.

Snakkes
Jan Martin.
« Siste redigering: februar 03, 2010, 12:51:38 pm av Jan Martin Hodne » Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #11 på: februar 12, 2010, 11:46:52 pm »

NRK klarer ikke å gi slipp på Derrik og Skavland , gjett hvilken dag det er i dag.
Sprangereid kanalen er ikke så lang, men den er fint oppbygd . Det er ikke så langt fra Farsund til Sprangereid, men jeg måtte ha en natt her og. Dagen etter gikk jeg til Mandal - rekefiskeren hadde friuke. Vinden snudde og auka, og jeg ble liggende lengre en jeg hadde tenkt. Da det endelig stilna gikk jeg til Lillesand, her er det automat på havneavgiften. Det var ikke noe spesielt som hendte, og jeg gikk videre dagen etter. Før jeg gikk inn til Arendal så jeg olje etter Full City flere plasser. Jeg så ikke noen fugler eller andre dyr som hadde blitt tilsøla av olje. Jeg var heldig med været, og det var få båter ute sent i august og det er like greit når en er alene i båten. Jeg gikk til Lyngør og tok kveld ved siden av en hollandsk seilbåt, senere var tanken at jeg skulle ligge på Jomfruland. Da jeg kom fram var ikke værmeldingen så bra for morgen dagen. Lysten til å ligge værfast så nær hjemme var ikke stor. Jeg safet og gikk til Langesund. Været ble ikke så ille som det varslet, men hvem kunne vite det. Mellom Langesund og Brevik låg Full City, og det var ikke noe fint syn. Det ble en påminnelse om at det kan være farlig på havet.  Neste stopp; slusa i Skien. Utenom sesongen må man ringe for å bestille slusing, og når en skal sluse er det greit å være to. Fruen kom ut med bussen og var med å slusa heim. Nå hadde jeg vært tre uker alene i båten og kunne godt vært tre måneder til, men det var kjekt å se fruen igjen. Vi hadde fint vær på turen heim, det er noe griseri å sluse i regnvær.
Fruen var imponert hvor reint og ryddig det var inne i båten, men på utsiden var det ikke så bra. Hadde ikke vaska siden vi var i Stamsund. Olje sølet etter Full City gikk greit å vaske bort, var litt skeptisk til det.
I Uke 27 går turen til Gøta-kanalen, det er meningen å gå gjennom kanalen, ta et par dager i Stockholm og deretter kysten rundt. Hvilken vei vi går er litt opp til værmeldingene. Vil du bli med?
Mer har vi ikke planlagt, før vi gikk til Lofoten var det heller ikke mye planlegging. Kjøpte en ny brikke til plotteren og det må vi gjøre nå også.
Båten ligger på land og det er bare noen småting som jeg holder på med.
Det var ikke meningen at det skulle bli så mange bokstaver, men nå er det slutt. Hemmelig

Takk for nå
Jan Martin
Loggført
Tiara
Andrestyrmann

Vis profil
« Svar #12 på: februar 17, 2010, 10:31:10 am »

Hei Jan Martin  Glad

Takk for hyggelige båtminner som du så gavmildt har delt med oss.

Du skal ikke unnskylde deg for at det ble "så mange bokstaver", fordi dine små epistler har vært hyggelig lesning. 
Du må gjerne sette flere bokstaver på nettet for min skyld Gliser

Du drar på tur gjennom Gøta-kanal fom uke 27 til sommeren, sier du.  Hvor lenge har du tenkt å være borte? 3 uker med mannskap og 3 uten? 
Har du sjekket ut hvor lang denne turen blir fra Langesund tur/retur?

Ha en trivelig førbåt-sesong

Med vennlig hilsen
Tore Ødegaard
Loggført

Viksund 360 St. Cruz
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #13 på: februar 25, 2010, 06:49:58 pm »

Tore har spurt om noe som jeg muligens ikke kan svare på, men kan jo prøve.
Jeg hadde tenkt å bruke 3,5 til 4 veker på turen. Hvis vi går inn Gøtakanalen i Gøteborg så blir det omtrent slik;
Langesund - Herføl , diesel ,Strømstad , bacon og øl , Lysekil for å ta service på motoren . Nå er det litt avhengig av været om vi går inn i Gøteborg eller går til Stockholm. Jeg vil ha sol og fint vær når vi går kanalen, 6 knop nytest best oppe på sky-bar, det er da flyen kommer til sin rett.
Vi har tenkt å bruke eit par dager i Stockholms skjærgården og gjennom kanalen går det 7-8 dager. Når vi passerer Helsingborg tror jeg at vi går til Helsingør, dette er ein koselig by og i  DK er det godt bacon og billig øl.
Hvis det er noen som vet om eit bra og billig Volvo Penta verksted så er jeg interesert.
Jeg er godt fornøyd med det verkstedet som jeg bruker , det er bare prisen

Jan Martin 
Loggført
Jan Martin Hodne
Båtsmann

Vis profil
« Svar #14 på: juni 27, 2010, 02:57:39 pm »

Hei
Nå er det rett før vi sluser ut, på timeplanen står det 5/7. Dette er litt avhengig av været.
Det som var meningen var at vi skulle gå Gøtakanalen, men det blir det ikke noe av. Datteren vår spiller tuba i skolekorpset og dei skal ha samling i Kvitseid i sommer, og da rekker vi det ikke. Kroppen til far har heller ikke vært helt bra denne våren, og da blir det vanskelig å få til noe langtur. Slik som vi bur, så må vi ha 4 uker på turen runt Gøtakanalen, og vi har bare 3 uker til Jenny skal vere i Kviteseid. Dette blir bare stress, det minner mer om en bilferie til Danmark med sol, vind og varme tuborg - dette er vi ferdig med.
Sånn for ordens skyld, vi har ikke fått den fine putekassen med kjøleskap til å ha på loftet, så vi må ned i kjøleskapet for å hente grønne kalde. Heilt nede så står det en stor grønn en, det er en form for sekspack det og, men den virker litt anderledes.
Den store grønne drikker på dagtid, og det kan bli store mengder og, vi andre koser oss helst om kvelden og det blir aldri slike mengder som det er i kjelleren.
Når vi kommer ut i sjøen går vi over til Koster, etter eit par dager går vi så videre nedover til Lysekil der skal vi ha service på motoren (har ikke bestilt enda).Etter servicen kommer vi til å holde oss mellom Lysekil og Koster sånn ca en uke til, så får vi se hva som frister mest. Jeg har to kamerater som skal til Danmark og en som skal rundt Kragerø skjergåren .
Vi har forsatt ikke fått noe navn på båten, men hvis noen ser oss, vi er to voksne, to på 13 ( vi har lånt en nabo jente) + tom på fire (bein), vi har som oftest kaffe, hvis ikke så er det fort gjort å trakte en ny en.

Til alle også dere som jobber hos
 Viksund  ha en fin sommer , snakes
Hilsen Jan Martin
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!